Vi kan opnå kommision gennem disse links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >

Hvad er SEO - Forstå hvad søgemaskineoptimering er

Du har måske hørt mange tale om det ombejlede ord, men tænker stadig for dig selv; hvad er SEO og hvad er søgemaskineoptimering? Lad os hjælpe dig på vej. SEO er en forkortelse af af Search Engine Optimization. Det er den organiske måde at fremme en hjemmeside på søgemaskiner som Google, hvor det på anden vis er muligt med annoncering og betalt marketing.
Hvad er SEO

Til spørgsmålet ‘hvad er søgemaskineoptimering’, er svaret som udgangspunkt nemt at forstå, men tager lang tid at mestre. Der er nemlig utroligt mange små facetter, man skal have styr på, for at få det bedst tænkelige udbytte. Hvis du mestrer SEO optimering formår du at ligge nr. 1 på Google på dine ønskede søgeord, hvilket giver dig en betydelig markedsfordel.

Konkret går man ind og påvirker tekniske, content mæssige elementer på din hjemmeside og skaber autoritet til din hjemmeside for at bestige Google og herunder googleoptimering stigen i søgeresultaterne.

Der findes en del SEO bureauer i Danmark og især København, som er ultimativt specialister i dette område, så hvis du ikke selv tør begive dig ud i det, kan du altid kontakte et SEO bureau eller en specialist.

Hvordan udføres søgemaskineoptimering?

Hvad er søgemaskineoptimering, tænker du stadig? Hvis man skal samle søgemaskineoptimering rigtig kort, for efterfølgende at gå i dybden, så omhandler det i bund og grund om disse tre parametre (også kaldet SEO taksonomi):

  • Links (autoritet)
  • Content
  • Teknisk SEO

Men inden man begynder at udføre og løbe afsted med SEO optimering stafetten, er det vigtigt at sætte sig en helt klar strategi. Hvis du prøver at sigte efter alt, sigter du efter intet. Derfor er søgemaskineoptimering og herunder Googleoptimering også et yderst strategisk arbejde. Det kan tage op til 12 måneder at se resultater, men kan også gøres på kun 2-3 måneder, hvis man tænker strategisk, planlægger sin tid og prioriterer.

Denne marketingindsats er noget som kræver tålmodighed, hvorimod annoncer giver afkast med det samme. Dog vil vi altid anbefale at man ser ind i denne lidt længere investering i dine online synlighed. Når du først har udført din Googleoptimering er tiden ikke spildt, da du altid vil kunne fordel af dette. Hvorimod annoncer på anden side er meget tidsbegrænset succes.

Hvordan kommer jeg i gang med Google optimering?

Men hvordan går jeg egentlig i gang med SEO. Inden vi starter op, vil vi anbefale dig at hente nogle essentielle programmer, som gør din rejse med søgemaskineoptimering bedre og langt mere effektiv. Vi vil senere komme ind på disse programmer, men de er gode at have hentet og klargjort inden du starter.

Hvad er SEO - next step 

Nu har du hentet de mest essentielle programmer, som du skal bruge til at udføre de vigtige analyser af din hjemmeside, og dine potentielle muligheder indenfor søgemaskineoptimering og Googleoptimering. Det første der skal ske nu, er en analyse af din hjemmeside, og hvilke optimeringer, den som udgangspunkt kunne bruge - de lavt hængene frugter.

Vi anbefaler desuden, at du henter SEO Yoast, som er et wordpress plugin og værktøj, som kan hjælpe dig med at administrere disse lavthængende frugter.

Det er ting som, om dine sider mangler titler, meta beskrivelser, korrekt url og meget andet. Dette kan du nemt og hurtig redigere med Yoast, som hjælper dig med at udpege dine fejl og mangler. MEN når du skal se nærmere på det næste seje træk i din søgemaskineoptimering, må vi tage et spadestik længere ned i "hvad er SEO", da vi nu kommer til at lægge den rette strategi og søgeordplan.

Google optimering - Den rette søgeordstrategi

Næste skridt tættere på en hjemmeside, som er SEO optimeret, er at planlægge den rette søgeordsstrategi. Det er desuden her at de tidligere nævnte værktøjer og hjemmesider kommer i spil. Du skal vurdere og analysere dit marked og hvilke ord der er realistiske at have et ønske om at dominere.

Derfor kan du med analyseværktøjerne se nærmere på søgevolume, intentisitet på konkurrence, hvilke søgefraser folk benytter for at finde dine sider og meget andet. Lad os hurtigt beskrive hvad hvert enkelt værktøj bidrager med:

  • Ahrefs.com: Værktøjet har 1000 funktioner og hjælpemidler. Men den du som nybegynder kan benytte, er deres "Keywords Explorer", som giver dig indsigt i, hvad folk søger på, og hvor mange der gør det. Sigt både efter ord med høj volume, men som er realistisk.
  • Google Search Console: Dette værktøj hjælper dig til at analysere én til én din hjemmeside, hvilke fraser der benyttes for at lande præcis på din side. Herinde kan du også foretage flere forskellige sundhedstjek på din side.
  • Google Analytics: Med dette kan du udforske dine besøgendes adfærd på din side, og hvor du potentielt taber dine besøgende. Hvad er SEO, og påvirker brugeradfærden din søgemaskineoptimering - ja. Din bounce-rate på hjemmesiden påvirker bl.a. din Google-værdi.

Kontakt evt. et professionelt SEO Bureau for hjælp til at lægge den rette plan og strategi. 

Hvorfor investere i SEO optimering?

Du står klar med det fedeste produkt, din hjemmeside er oppe at køre, men der sker ikke noget. ‘Hvorfor?’, spørger du dig selv om. 

Det kan der være flere grunde til, og det er en rigtig god idé, at blive klogere på området, ønsker du at skabe en forandring i dine søgeresultater. 

Det er ikke nemt, at ligge øverst i søgeresultaterne på Google, men heller ikke umuligt. Med den rette søgemaskineoptimering hjælp kan du skabe den synlighed du ønsker, og dermed få folk til at finde din hjemmeside og produkter.

Kan jeg selv skabe resultater?

Du kan sagtens give dig i kast med SEO selv, men har du ikke en stor viden på området, vil vi anbefale dig, at kontakte en SEO specialist. 

En specialist vil hurtigt kunne gennemskue, hvad lige netop du står og mangler, og hvad den rette strategi er. Du kan nemt komme til at gabe over for meget, og så kan man faktisk spænde ben for sig selv og sine resultater. 

Du kan altid starte med at booke et møde, hvor du kan få svar på nogle af de spørgsmål, du skulle gå rundt med. Et bureau vil hurtigt afmystificere ‘hvad er SEO’ samt ‘hvorfor investere i SEO optimering’. 

En sparringspartner er alle penge værd

Du kan hurtigt komme ud for at overse vigtige muligheder for din side og/eller firma, hvorfor en SEO sparringspartner kan være penge og tid rigtig godt givet ud.

Måske mangler du lige det aller sidste, for at din søgemaskineoptimering kommer helt til tops, og det kræver sommetider andre øjne på sagen. Du kan altid vælge at starte med at bruge en specialist, og når du så selv føler dig tryg ved strategier m.m. springe ud i arbejdet selv.

Dog tror vi, at du hurtigt vil opleve lettelsen ved, at have nogle andre med inde over, som virkelig kan nørde med og forstå mekanismerne bag SEO.

Angivelse af kilder og test

Hvor brugbart var dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme den!

Gennemsnitlig bedømmelse 5 / 5. Optælling af stemmer: 1

Ingen stemmer indtil videre! Vær den første til at bedømme dette indlæg.

menu-circlecross-circle